True
Geloof.TV - TV kijken via internet, de beste Geloof tv-programma's bij elkaar! Nederland.FM   Nederland.TV   Contact   Privacy & Cookies  

Met hart en ziel - Alle afleveringen
Met hart en ziel
Met hart en ziel: Barnabas

Een meditatie door dominee Marleen Blootens uit Rotterdam-Overschie over het verhaal van de vriendschap tussen Paulus en Barnabas uit Handelingen 15. Als mensen in de kerk verschillende wegen gaan, kan dat grote conflicten opleveren. De moeder van Tim besloot haar zoon de ruimte te geven om zijn eigen weg te kiezen. Maar wat nou als dat een andere weg blijkt te zijn dan die van haarzelf? Wat blijft er van je gedeelde passie als je ieder een eigen weg gaat? Ter afsluiting van de uitzending zingt Elske DeWall het nummer 'Wij zagen hoe het spoor van God' uit het Liedboek van de kerken.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Ananias - wanneer ben je buiten je comfortzone gestapt?

Een meditatie door dominee Rolinka Klein Kranenburg uit Amersfoort over het verhaal van de ontmoeting tussen Paulus en Ananias (Handelingen 9: 10-18).



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Timoteüs - Welke ruimte krijg jij?

Een meditatie door scriba van de Protestantse Kerk, René de Reuver, over Timoteüs, een jongeman, geboren in de eerste eeuw van onze jaartelling in Lystre, een klein plaatsje in het huidige Turkije. Hij wordt gescout door Paulus, die hem meeneemt op zijn zendingsreizen door Turkije en Griekenand. Zo wordt Timoteüs Paulus' steun en toeverlaat. Prachtig, gezien en gewaardeerd worden, maar welke ruimte kreeg Timoteüs om te zijn wie hij was? Leona Philippo zingt aan het eind van de uitzending 'Voor ieder van ons een plaats aan de tafel', een lied uit het Liedboek 2013.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De Ethiopische kamerling - Heb jij je ooit een vreemdeling gevoeld?

Een meditatie door dominee Marleen Blootens uit Rotterdam over het verhaal van de Ethiopische kamerling (Handelingen 8 uit de Bijbel). Thema: Heb jij je ooit een vreemdeling gevoeld? Marleen: 'Het pijnlijke van dit verhaal is dat de kamerling naar Jeruzalem komt om te bidden, maar dat hij de tempel niet in mag. Maar voor God is het geen probleem als je niet aan de norm van de groep voldoet. God heeft al gevonden wie Hem zoeken. Onze normen zijn geen muren voor de Geest van Christus. Die Geest fluistert ons in dat we welkom zijn bij God. Die Geest draagt ons naar huis.'



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Saulus - wat is nodig om jou op een ander spoor te krijgen?

Een meditatie door dominee Rolinka Klein Kranenburg uit Amersfoort over het verhaal van Saulus, die Paulus wordt (Handelingen 9 uit de Bijbel). Rolinka: 'Het gaat wat mij betreft hier over iemand (Paulus) die obsessief in zijn eigen overtuiging gelooft. Uit angst dat het wellicht wel eens niet waar zou zijn. En sterker nog, uit angst dat er wellicht een ándere weg, waarheid zo je wilt, is. Zo ziende blind als hij begint, zo blind wordt hij, wanneer een stem van een andere orde tot hem doordringt en hem raakt op de plek waar de obsessie en de angst samenvallen.'



Met hart en ziel
Met hart en ziel

Elke eerste zondag van de maand worden er bij het Detentiecentrum in Zeist bloemen in de hekken gestoken. Al veertien jaar lang komen hier mensen samen om aandacht te vragen voor het lot van de gezinnen zonder verblijfsvergunning, die hier vastgezet worden. Er wordt bij de hekken gezongen en gebeden en met een megafoon worden namen geroepen. Op deze manier willen ze de mensen die binnen zitten laten weten dat ze niet vergeten worden. Jos van Oord ontmoet Tetske Haalboom, diaken in de Protestantse kerk in Zeist en een van de initiatiefnemers. Al veertien jaar lang staat ze bij het hek. Ze blijft hiermee doorgaan totdat er niemand meer wordt vastgezet.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Op weg naar Pinksteren

Het is Pinksteren, het feest van de Geest, een luidruchtig en uitbundig feest: de leerlingen van Jezus beginnen zich te roeren, ze houden zich niet stil. Er is het geluid van de wind, er is beweging, dynamiek. De hele stad dromt samen, kijkt ervan op. Pinksteren is het feest van de inspiratie en bezieling. Ds. René de Reuver houdt een meditatie en zangeres Francis van Broekhuizen zingt Wat altijd is geweest, een nummer uit het Liedboek.



Met hart en ziel
Met hart en ziel op weg naar Pinksteren, wachten

Wachten: het is een opgave. In de lange rij voor de kassa, wachten op versoepeling van de coronamaatregelen, asielzoekers op de behandeling van hun zaak. Wachten vraagt om taai geduld, volharding. Hoe houd je het vol, zonder op te geven? In de Bijbel wordt ook veel gewacht. Dat wachten is nooit passief. Heeft altijd iets van verlangen, van uitzien naar. Zoals een zwangere vrouw uitziet naar de geboorte van haar kind. Ds. René de Reuver preekt over Wachten en Verwachting. Waar wachten mensen in Nederland op, we zien het in een reportage en we horen het lied Longing for light, we wait in darkness, een lied uit het Liedboek, gezongen door Petra Berger.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Op weg naar Pinksteren

Het is een vreemde tijd, vol onzekerheid, zorg en verdriet. Maar er gebeuren ook mooie dingen: mensen kijken meer naar elkaar om, ook vanuit de kerken. Zoals Cruijff zei: 'Elk nadeel heb z'n voordeel.' Er gebeuren juist nu ook mooie dingen waar we dankbaar voor zijn. Waar word jij blij van? Welke zegeningen tel jij, juist in deze tijd? Daarover gaat deze week de meditatie van ds. René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk. Daarnaast zien we verhalen over dankbaarheid vanuit het land.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Op weg naar Pinksteren

We leven in vrijheid. Al 75 jaar! Afgelopen dinsdag, 5 mei, hebben we dat gevierd. We hadden ons deze Bevrijdingsdag wel wat anders voorgesteld: met massale en uitbundige bevrijdingsfeesten, festivals en concerten. Dat was niet mogelijk. We moesten 4 en 5 mei thuis vieren. Misschien wel alleen. Dat doet ons meer dan ooit beseffen hoe kostbaar en kwetsbaar vrijheid is.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De viool van Alex Polak, Diepenheim

Ter gelegenheid van 75 jaar Bevrijding zou in de Johanneskerk van Diepenheim een bijzondere viering plaatsvinden. De dertienjarige Florine Braakman zou de viool van de joodse Alex Polak bespelen, maar vanwege corona is de viering afgelast. Toch bezoekt Joanne Bijleveld het kleine Overijsselse dorpje, want dit verhaal moet verteld worden. Wie was Alex Polak en hoe is zijn viool bij Florine terechtgekomen? Welke rol spelen de Johanneskerk en toenmalige dominee Landstra ten tijde van de oorlog? Waarom vindt de huidige dominee Ary Braakman het belangrijk de gebeurtenissen van 75 jaar geleden in zijn gemeente te herdenken? Op de joodste begraafplaats vertelt Herman Haan van de Historische Vereniging Old Deep'n' over de joodse families die na de oorlog niet naar Diepenheim terugkeerden. En Florine speelt, in een lege kerk, alsnog op de viool.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Op weg naar Pinksteren

Angst: wie kent het niet? Het leven is kwetsbaar. We zijn broze mensen. We beseffen dat in deze tijd meer dan ooit. Het virus kan ons allemaal treffen, het maakt geen onderscheid. Dominee René de Reuver spreekt een meditatie uit over Waar laat je je angst? En hoe vat je moed? Daarnaast zien we verhalen uit het land van geestelijk verzorgers, van mensen die corona hebben gehad en van bewoners van een verzorgingshuis. De aflevering wordt afgesloten met het zingen van een lied. Deze keer zangeres Berget Lewis met Nobody knows the trouble I've seen uit het Liedboek.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Hoe kunt u een licht voor anderen zijn?

Waar zouden we zijn zonder licht? Stel je voor dat de hele wereld donker was, dat je geen hand voor ogen kon zien. Geen licht op straat, in de huizen: dreigend, angstig! Zonder licht geen leven. Wat kan één klein lichtje een groot verschil maken. Dominee René de Reuver spreekt een meditatie uit over Licht ontvangen en licht doorgeven, dat is van levensbelang! Hoe kan jij een licht voor anderen zijn, in je straat, buurt? Daarnaast zien we verhalen uit het land over hoe mensen iets betekenen voor anderen. Door bloemenbollen te brengen aan zorgpersoneel, door een maaltijd te maken voor je buurtbewoners of door kaarslicht door te geven. De aflevering wordt afgesloten met het zingen van een lied. Zangeres Leoni Jansen zingt Licht dat ons aanstoot in de morgen, geschreven door Huub Oosterhuis.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De Veggie Week, Almere

Soraya en Ester, twee leerlingen van het Trinitas Gymnasium in Almere, organiseerden dit jaar voor de tweede keer de Veggie Week: leerlingen worden uitgedaagd een week geen vlees te eten. Dominee Rianne Veenstra van de Protestantse Gemeente Almere raakte geïnspireerd door deze actie en besloot met de kerk aan te haken: als start van de vastentijd. Rianne is zich steeds meer bewust van het feit dat we onze levensstijl moeten aanpassen om klimaatverandering tegen te gaan. Haar recente reis met Kerk in Actie naar Ethiopië confronteerde haar met de directe gevolgen. Toch gaat het aanpassen van je doen en laten niet vanzelf. Hoe kook je bijvoorbeeld lekker vegetarisch als je normaal gesproken vlees eet? Joanne Bijleveld gaat samen met Rianne op bezoek bij gemeentelid Dinah Rustema. Zij woont met haar man in een ecologische wijk in Almere en kookt graag vegetarisch. Samen maken ze een gerecht voor de gemeentemaaltijd waarmee de Veggie Week wordt afgesloten.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Op weg naar Pasen

De Protestante gemeente in Roermond bereidt zich, in deze roerige tijd, op haar eigen manier voor op Pasen. Voorganger Judith van den Berg vroeg verschillende kwetsbare groepen uit de stad om de katholieke kruiswegstaties te gaan schilderen. Deze kruiswegstaties vertellen in veertien stappen het lijdensverhaal van Jezus. Elke groep heeft twee staties uitgekozen die hen persoonlijk aanspreken. Vandaag gaan we mee met Judith als zij aanschuift bij de schilderavond van de lhtbi-groep uit hun gemeente. Zij voelen zich bijzonder welkom in deze protestantse gemeente en vertellen tijdens het schilderen waarom.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Labyrint van hoop

Als langzaamaan alles dichtgaat, de scholen, winkels bedrijven en kerken, dan blijft het labyrint van de protestantse pioniersplek De Schone Poort in Almere open. Je kunt er op anderhalve meter afstand van elkaar wandelen en mediteren. Er liggen teksten klaar om over na te denken en er staat een bus waar mensen hun gebeden in kunnen stoppen. We ontmoeten Pieter ter Veen, een gepensioneerde dominee die in de nieuwbouwwijk Almere Poort de pioniersplek is gestart. Hij is samen met een kleine groep mensen in het labyrint aanwezig om te bidden en te zingen. Op deze manier willen ze hoop bieden aan de mensen die dat in deze moeilijke periode nodig hebben.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Aandacht voor elkaar

Overal in het land ontstaan lokale initiatieven om naar elkaar om te kijken, hulp te geven of elkaar een hart onder de riem te steken. Met hart en ziel besteedt aandacht aan een kleine selectie van deze hartverwarmende initiatieven vanuit de protestantse kerken. De komende woensdagen worden om 19.00 uur overal in Nederland de kerkklokken geluid als teken van hoop en troost voor alle mensen die ziek zijn of alleen thuiszitten. En als teken van respect voor alle hulpverleners die zich dag aan dag inzetten voor de gezondheid van medemensen. Dominee Marloes Meijer van de Protestantse kerk in Engelen besloot dit initiatief te gebruiken om de mensen in het dorp met elkaar te verbinden en vraagt alle inwoners om een lichtje voor hun raam te zetten als teken van verbondenheid en solidariteit met elkaar. In Schoonrewoerd hebben jongeren uit drie kerken hun krachten gebundeld. Ze zijn hebben de groep 'Heel Schoonrewoerd Helpt' opgericht. Het hele dorp kan bij hen terecht voor hulpvragen, zoals het doen van boodschappen of het uitlaten van de hond. Initiatiefnemer Emma van der Poel benadrukt dat de groep álle bewoners wil helpen. 'Sommige mensen denken dat ze eerst lid moeten zijn van de kerk, maar dat hoeft niet. We helpen iedereen. Volgens mij is dat ook wat we als kerk en christenen nu moeten doen.' Met hart en ziel gaat met de jongeren mee als ze taartjes gaan bezorgen bij een jarige.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Coronaviering, Opstandingskerk Tilburg

Predikant Otto Grevink van de Opstandingskerk in Tilburg is er beduusd van. Zijn initiatief om een speciale online coronaviering te organiseren levert een stortvloed aan reacties en media-aandacht op. Vanwege het coronavirus worden kerkdiensten massaal afgelast. Met hart en ziel is bij de voorbereidingen en de viering aanwezig. Hoe kwam Grevink op dit idee? Hoe gaat hij als predikant om met de maatregelen die zijn genomen? Ook spreken we andere mensen die aan deze viering meewerken.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Christelijke zelfzorg in Hilversum

In een tijd waarin steeds meer mensen een burn-out krijgen, gaan we vaker op zoek naar rust en bezinning. Tjitske Volkerink, pionier vanuit de Protestantse Kerk, startte vijf jaar geleden met het Christelijk Spiritueel Centrum in Hilversum. Tjitske: 'We vinden het heel normaal om wekelijks te sporten of naar de fysiotherapeut te gaan, maar een ontspanningsmoment plannen we maar moeilijk in.' Door middel van aanraking, meditatie en het prikkelen van de zintuigen helpt Tjitske om in verbinding te komen met jezelf, de mensen om je heen en met God. Joanne Bijleveld is benieuwd naar wat meditatie met haar doet en gaat bij Tjitske langs. Daar ontmoet ze Sandra Heemsbergen uit Hilversum. Sandra heeft een moeilijke periode achter de rug, waardoor ze haar zelfvertrouwen verloor. Door meditatie, gebed en massage besefte ze dat God van haar houdt zoals ze is. Sandra: 'Je stelt je kwetsbaar op, maar ik weet dat het op het christelijke geloof is gebaseerd en dat voelt heel veilig.' Tjitske hoopt dat meer kerken haar initiatief gaan omarmen en dat er door het hele land plekken komen waar mensen rust kunnen vinden. Tjitske: 'Wat ik kerken probeer te laten zien is dat we aandacht voor ons lichaam en emoties mogen hebben. Mensen ervaren rust en vanuit die rust kunnen ze iets van God ervaren.'



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Night of Light in de Domkerk

Cafébezoekers die voordat ze de kroeg ingaan eerst even een kaarsje opsteken in de kerk. Dat kan gebeuren tijdens de Night of Light in de Domkerk in Utrecht. Elke derde zaterdag van de maand opent deze kerk haar deuren voor de nachtmensen van de stad. Iedereen is welkom om binnen te lopen om een kaarsje aan te steken, naar muziek te luisteren of voor zich te laten bidden. Joanne Bijleveld ontmoet hier Willem Roskam, de nieuwe dominee van de Domkerk. Voor hem ook een mooie gelegenheid om de mensen van 'zijn' stad te leren kennen.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: God in de gymzaal

Doelpunten maken zoals Frenkie de Jong, een sprintje naar de andere kant van het voetbalveld en tussendoor met God en de Bijbel aan de slag. Klinkt dat als een bijzondere combi? In Barneveld niet. Marije van den Brink, pionier in de PKN, is namelijk al jaren bezig om via sport over de liefde van Jezus te vertellen en kinderen met verschillende achtergronden met elkaar in verbinding te brengen. Elke woensdagavond is iedereen welkom om een potje te voetballen, volleyballen of gewoon lekker aan te moedigen. Zolang je maar niet te fanatiek bent.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De weg naar een betere toekomst

Een speciale uitzending vanuit Ghana. Jurjen de Groot, directeur Kerk in Actie, is in Tamale in het noorden van Ghana. Daar ontmoet hij Elisha. Na het overlijden van zijn ouders zorgt hij voor zijn zussen. Hij hoedt varkens en krijgt via de kerk een opleiding tot kleermaker. Zijn droom is om later in zijn eigen dorp een kleermakerswinkel te beginnen. En Jurjen schuift op een bijzondere plek aan bij een alfabetiseringsproject. Dorpsbewoners komen samen onder een grote boom voor de basisbeginselen van het lezen en schrijven. Hiermee kunnen ze naar school en dat betekent de start voor een betere toekomst.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Accra

Speciale uitzending vanuit Ghana. Jurjen de Groot, directeur Kerk in Actie, is in Accra en bezoekt daar een opvangcentrum voor jonge meiden uit de sloppenwijken van Accra. Hier ontmoet hij Stephany. Een deel van haar jeugd bracht ze door bij familie op het platteland, omdat haar moeder voor haar zieke vader moest zorgen. De tijd bij haar familie was slecht en ze slaagde er na jaren in om weg te lopen en terug te gaan naar haar moeder. Nu woont ze weer in de sloppenwijk, waar het leven zwaar is. Maar doordat ze in contact kwam met de mensen van het Life Line Centre kan ze een opleiding tot kapster volgen. Nu loopt ze stage in een salon, maar toch moet ze om geld te verdienen de straat op om water te verkopen aan automobilisten. Haar droom is om ooit een eigen salon te openen.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De Vliegende Speeldoos

Voor Marieke Renes is De Vliegende Speeldoos een klein stukje hemel op aarde. 'Alle spelers geloven op een andere manier, maar als we samen spelen zijn we bezig met één gezamenlijk doel: kinderen in contact brengen met Jezus.' De Vliegende Speeldoos is een theatergroep die met haar kindermusicals 'Esther' en 'Jona' kerken door heel Nederland bezoekt. Met de musical Esther proberen ze kinderen te leren dat God je moed geeft om, wanneer je angstig bent, toch te handelen, net als Esther deed. Jos van Oord bezoekt De Vliegende Speeldoos in de Gereformeerde Kerk in Sliedrecht. Nienke Koorevaar helpt enthousiast mee. Het is zo belangrijk om kinderen bij de kerk te betrekken en nieuwe vormen te vinden om over Gods liefde te vertellen. Zij zijn de bouwstenen van de toekomstige kerk.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Samen proeven van het goede

Midden in een drukke woonwijk in Delft vind je een bijzondere plek: Taste. De bewoners van deze woongroep willen aan de buurt uitdelen van wat zij gekregen hebben. Dat doen ze door buurtbewoners te laten proeven van gezelligheid, eten en een grote tuin. Jos van Oord schuift aan bij het buurtcafé en ontmoet Pieter-Jan Rodenburg, een van de initiatiefnemers van Taste. Samen ontmoeten ze buurtbewoners die aanschuiven voor koffie, eten en een goed gesprek.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Lammy Snippe-Feijen

Joanne Bijleveld reist af naar het Drentse Bovensmilde voor een ontmoeting met Lammy Snippe-Feijen. Lammy is actief lid van de protestantse gemeente en vandaag wordt er een oud-Hollandse spelletjesmiddag georganiseerd als start van de Actie Kerkbalans. De kerkelijke gemeenschap betekent veel voor Lammy. Haar man Dick was negen jaar ziek voordat hij overleed aan darmkanker. Een zware periode waarin Lammy veel steun vanuit de gemeente heeft ervaren. Gemeentelid Andries Snippe is een spelletjesfanaat en heeft de oud-Hollandse spellen eigenhandig bedacht en gemaakt. Joanne speelt natuurlijk een spelletje mee.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Zeemanskerkendienst

'Dit is Pinksteren in het klein'. Verschillende internationale kerken die een band hebben met het zeemanswerk in Rotterdam, komen één keer per jaar samen voor een gezamenlijke kerkdienst: de Zeemanskerkendienst. Er is één liturgie, maar iedereen zingt in zijn of haar eigen taal. Verschillende internationale elementen komen aan bod, maar er is één lied dat voor veel bezoekers een speciale betekenis heeft: het zeemanslied Eternal Father, strong to save. Zo ontdekt Joanne Bijleveld dat voormalig Duits kapitein Harald nog steeds wordt geraakt als dit nummer gezongen wordt.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Willem Zijlstra

Volgens Willem Zijlstra hebben kunst en geloof elkaar veel te vertellen, want een verhaal heeft veel meer impact als het zichtbaar is. Daarom gaat hij met jongeren in verschillende kerken aan de slag met een kunstproject rondom het verhaal van de Jacobsladder. Op een bijzondere manier vormen zij de engelen die Jacob in zijn droom een ladder op en af ziet gaan. We zien hoe in de Protestantse kerk in Huizen dit kunstwerk onthuld wordt.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Nieuwjaarsuitzending met tweeling Jani en Pleuni (84)

Jos van Oord terug blikt terug op het afgelopen jaar met de identieke tweeling Jani en Pleuni (84) uit Poortugaal. Na hun uitzending worden ze veelvuldig aangesproken. Hoe gaat het nu met hen? Voelen ze zich thuis in het andere kerkgebouw? Hoe vierden Jani en Pleuni Oud en Nieuw en wat willen ze ons meegeven voor het nieuwe jaar?



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De kracht van Nijkleaster

In Jorwerd, Friesland, geeft ds. Hinne Wagenaar met Nijkleaster vorm aan een nieuwe manier van 'klooster'-zijn. In plaats van één geloof, staan rust, inspiratie en bezinning hier centraal. Al zeven jaar volgen bezoekers wekelijks dezelfde liturgie in de Sint-Radboudkerk, waarin stilte afwisselt met tekst en muziek. Daarna wandelen ze in bezinning door het dorp en de omgeving. Jos loopt vandaag een stukje met ze op en probeert te ontdekken wat de waarde van dit 'klooster' is, en hoe Hinne dat in de toekomst verder vorm wil gaan geven.