True
Geloof.TV - TV kijken via internet, de beste Geloof tv-programma's bij elkaar! Nederland.FM   Nederland.TV   Contact   Privacy & Cookies  

Met hart en ziel - Alle afleveringen
Met hart en ziel
Met hart en ziel: Labyrint van hoop

Als langzaamaan alles dichtgaat, de scholen, winkels bedrijven en kerken, dan blijft het labyrint van de protestantse pioniersplek De Schone Poort in Almere open. Je kunt er op anderhalve meter afstand van elkaar wandelen en mediteren. Er liggen teksten klaar om over na te denken en er staat een bus waar mensen hun gebeden in kunnen stoppen. We ontmoeten Pieter ter Veen, een gepensioneerde dominee die in de nieuwbouwwijk Almere Poort de pioniersplek is gestart. Hij is samen met een kleine groep mensen in het labyrint aanwezig om te bidden en te zingen. Op deze manier willen ze hoop bieden aan de mensen die dat in deze moeilijke periode nodig hebben.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Aandacht voor elkaar

Overal in het land ontstaan lokale initiatieven om naar elkaar om te kijken, hulp te geven of elkaar een hart onder de riem te steken. Met hart en ziel besteedt aandacht aan een kleine selectie van deze hartverwarmende initiatieven vanuit de protestantse kerken. De komende woensdagen worden om 19.00 uur overal in Nederland de kerkklokken geluid als teken van hoop en troost voor alle mensen die ziek zijn of alleen thuiszitten. En als teken van respect voor alle hulpverleners die zich dag aan dag inzetten voor de gezondheid van medemensen. Dominee Marloes Meijer van de Protestantse kerk in Engelen besloot dit initiatief te gebruiken om de mensen in het dorp met elkaar te verbinden en vraagt alle inwoners om een lichtje voor hun raam te zetten als teken van verbondenheid en solidariteit met elkaar. In Schoonrewoerd hebben jongeren uit drie kerken hun krachten gebundeld. Ze zijn hebben de groep 'Heel Schoonrewoerd Helpt' opgericht. Het hele dorp kan bij hen terecht voor hulpvragen, zoals het doen van boodschappen of het uitlaten van de hond. Initiatiefnemer Emma van der Poel benadrukt dat de groep álle bewoners wil helpen. 'Sommige mensen denken dat ze eerst lid moeten zijn van de kerk, maar dat hoeft niet. We helpen iedereen. Volgens mij is dat ook wat we als kerk en christenen nu moeten doen.' Met hart en ziel gaat met de jongeren mee als ze taartjes gaan bezorgen bij een jarige.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Coronaviering, Opstandingskerk Tilburg

Predikant Otto Grevink van de Opstandingskerk in Tilburg is er beduusd van. Zijn initiatief om een speciale online coronaviering te organiseren levert een stortvloed aan reacties en media-aandacht op. Vanwege het coronavirus worden kerkdiensten massaal afgelast. Met hart en ziel is bij de voorbereidingen en de viering aanwezig. Hoe kwam Grevink op dit idee? Hoe gaat hij als predikant om met de maatregelen die zijn genomen? Ook spreken we andere mensen die aan deze viering meewerken.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Christelijke zelfzorg in Hilversum

In een tijd waarin steeds meer mensen een burn-out krijgen, gaan we vaker op zoek naar rust en bezinning. Tjitske Volkerink, pionier vanuit de Protestantse Kerk, startte vijf jaar geleden met het Christelijk Spiritueel Centrum in Hilversum. Tjitske: 'We vinden het heel normaal om wekelijks te sporten of naar de fysiotherapeut te gaan, maar een ontspanningsmoment plannen we maar moeilijk in.' Door middel van aanraking, meditatie en het prikkelen van de zintuigen helpt Tjitske om in verbinding te komen met jezelf, de mensen om je heen en met God. Joanne Bijleveld is benieuwd naar wat meditatie met haar doet en gaat bij Tjitske langs. Daar ontmoet ze Sandra Heemsbergen uit Hilversum. Sandra heeft een moeilijke periode achter de rug, waardoor ze haar zelfvertrouwen verloor. Door meditatie, gebed en massage besefte ze dat God van haar houdt zoals ze is. Sandra: 'Je stelt je kwetsbaar op, maar ik weet dat het op het christelijke geloof is gebaseerd en dat voelt heel veilig.' Tjitske hoopt dat meer kerken haar initiatief gaan omarmen en dat er door het hele land plekken komen waar mensen rust kunnen vinden. Tjitske: 'Wat ik kerken probeer te laten zien is dat we aandacht voor ons lichaam en emoties mogen hebben. Mensen ervaren rust en vanuit die rust kunnen ze iets van God ervaren.'



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Night of Light in de Domkerk

Cafébezoekers die voordat ze de kroeg ingaan eerst even een kaarsje opsteken in de kerk. Dat kan gebeuren tijdens de Night of Light in de Domkerk in Utrecht. Elke derde zaterdag van de maand opent deze kerk haar deuren voor de nachtmensen van de stad. Iedereen is welkom om binnen te lopen om een kaarsje aan te steken, naar muziek te luisteren of voor zich te laten bidden. Joanne Bijleveld ontmoet hier Willem Roskam, de nieuwe dominee van de Domkerk. Voor hem ook een mooie gelegenheid om de mensen van 'zijn' stad te leren kennen.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: God in de gymzaal

Doelpunten maken zoals Frenkie de Jong, een sprintje naar de andere kant van het voetbalveld en tussendoor met God en de Bijbel aan de slag. Klinkt dat als een bijzondere combi? In Barneveld niet. Marije van den Brink, pionier in de PKN, is namelijk al jaren bezig om via sport over de liefde van Jezus te vertellen en kinderen met verschillende achtergronden met elkaar in verbinding te brengen. Elke woensdagavond is iedereen welkom om een potje te voetballen, volleyballen of gewoon lekker aan te moedigen. Zolang je maar niet te fanatiek bent.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De weg naar een betere toekomst

Een speciale uitzending vanuit Ghana. Jurjen de Groot, directeur Kerk in Actie, is in Tamale in het noorden van Ghana. Daar ontmoet hij Elisha. Na het overlijden van zijn ouders zorgt hij voor zijn zussen. Hij hoedt varkens en krijgt via de kerk een opleiding tot kleermaker. Zijn droom is om later in zijn eigen dorp een kleermakerswinkel te beginnen. En Jurjen schuift op een bijzondere plek aan bij een alfabetiseringsproject. Dorpsbewoners komen samen onder een grote boom voor de basisbeginselen van het lezen en schrijven. Hiermee kunnen ze naar school en dat betekent de start voor een betere toekomst.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Accra

Speciale uitzending vanuit Ghana. Jurjen de Groot, directeur Kerk in Actie, is in Accra en bezoekt daar een opvangcentrum voor jonge meiden uit de sloppenwijken van Accra. Hier ontmoet hij Stephany. Een deel van haar jeugd bracht ze door bij familie op het platteland, omdat haar moeder voor haar zieke vader moest zorgen. De tijd bij haar familie was slecht en ze slaagde er na jaren in om weg te lopen en terug te gaan naar haar moeder. Nu woont ze weer in de sloppenwijk, waar het leven zwaar is. Maar doordat ze in contact kwam met de mensen van het Life Line Centre kan ze een opleiding tot kapster volgen. Nu loopt ze stage in een salon, maar toch moet ze om geld te verdienen de straat op om water te verkopen aan automobilisten. Haar droom is om ooit een eigen salon te openen.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De Vliegende Speeldoos

Voor Marieke Renes is De Vliegende Speeldoos een klein stukje hemel op aarde. 'Alle spelers geloven op een andere manier, maar als we samen spelen zijn we bezig met één gezamenlijk doel: kinderen in contact brengen met Jezus.' De Vliegende Speeldoos is een theatergroep die met haar kindermusicals 'Esther' en 'Jona' kerken door heel Nederland bezoekt. Met de musical Esther proberen ze kinderen te leren dat God je moed geeft om, wanneer je angstig bent, toch te handelen, net als Esther deed. Jos van Oord bezoekt De Vliegende Speeldoos in de Gereformeerde Kerk in Sliedrecht. Nienke Koorevaar helpt enthousiast mee. Het is zo belangrijk om kinderen bij de kerk te betrekken en nieuwe vormen te vinden om over Gods liefde te vertellen. Zij zijn de bouwstenen van de toekomstige kerk.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Samen proeven van het goede

Midden in een drukke woonwijk in Delft vind je een bijzondere plek: Taste. De bewoners van deze woongroep willen aan de buurt uitdelen van wat zij gekregen hebben. Dat doen ze door buurtbewoners te laten proeven van gezelligheid, eten en een grote tuin. Jos van Oord schuift aan bij het buurtcafé en ontmoet Pieter-Jan Rodenburg, een van de initiatiefnemers van Taste. Samen ontmoeten ze buurtbewoners die aanschuiven voor koffie, eten en een goed gesprek.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Lammy Snippe-Feijen

Joanne Bijleveld reist af naar het Drentse Bovensmilde voor een ontmoeting met Lammy Snippe-Feijen. Lammy is actief lid van de protestantse gemeente en vandaag wordt er een oud-Hollandse spelletjesmiddag georganiseerd als start van de Actie Kerkbalans. De kerkelijke gemeenschap betekent veel voor Lammy. Haar man Dick was negen jaar ziek voordat hij overleed aan darmkanker. Een zware periode waarin Lammy veel steun vanuit de gemeente heeft ervaren. Gemeentelid Andries Snippe is een spelletjesfanaat en heeft de oud-Hollandse spellen eigenhandig bedacht en gemaakt. Joanne speelt natuurlijk een spelletje mee.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Zeemanskerkendienst

'Dit is Pinksteren in het klein'. Verschillende internationale kerken die een band hebben met het zeemanswerk in Rotterdam, komen één keer per jaar samen voor een gezamenlijke kerkdienst: de Zeemanskerkendienst. Er is één liturgie, maar iedereen zingt in zijn of haar eigen taal. Verschillende internationale elementen komen aan bod, maar er is één lied dat voor veel bezoekers een speciale betekenis heeft: het zeemanslied Eternal Father, strong to save. Zo ontdekt Joanne Bijleveld dat voormalig Duits kapitein Harald nog steeds wordt geraakt als dit nummer gezongen wordt.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Willem Zijlstra

Volgens Willem Zijlstra hebben kunst en geloof elkaar veel te vertellen, want een verhaal heeft veel meer impact als het zichtbaar is. Daarom gaat hij met jongeren in verschillende kerken aan de slag met een kunstproject rondom het verhaal van de Jacobsladder. Op een bijzondere manier vormen zij de engelen die Jacob in zijn droom een ladder op en af ziet gaan. We zien hoe in de Protestantse kerk in Huizen dit kunstwerk onthuld wordt.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Nieuwjaarsuitzending met tweeling Jani en Pleuni (84)

Jos van Oord terug blikt terug op het afgelopen jaar met de identieke tweeling Jani en Pleuni (84) uit Poortugaal. Na hun uitzending worden ze veelvuldig aangesproken. Hoe gaat het nu met hen? Voelen ze zich thuis in het andere kerkgebouw? Hoe vierden Jani en Pleuni Oud en Nieuw en wat willen ze ons meegeven voor het nieuwe jaar?



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De kracht van Nijkleaster

In Jorwerd, Friesland, geeft ds. Hinne Wagenaar met Nijkleaster vorm aan een nieuwe manier van 'klooster'-zijn. In plaats van één geloof, staan rust, inspiratie en bezinning hier centraal. Al zeven jaar volgen bezoekers wekelijks dezelfde liturgie in de Sint-Radboudkerk, waarin stilte afwisselt met tekst en muziek. Daarna wandelen ze in bezinning door het dorp en de omgeving. Jos loopt vandaag een stukje met ze op en probeert te ontdekken wat de waarde van dit 'klooster' is, en hoe Hinne dat in de toekomst verder vorm wil gaan geven.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Kerstspecial

Jos van Oord neemt ons op geheel eigen wijze mee door het kerstverhaal. Het thema 'Verwachting' staat centraal. Presentatoren Joanne Bijleveld en Andries Lamain gaan het land in om aan mensen te vragen met welke verwachting zij de kerstdagen ingaan en wat dit feest voor hen betekent.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Kerstspecial

Joanne Bijleveld gaat op zoek naar mensen die op verschillende, verrassende manieren licht brengen in het land. Soms doen ze dat letterlijk, soms figuurlijk. Zoals in Velsen, waar kerkleden kerstboompjes versieren en bij mensen brengen die wel wat extra aandacht kunnen gebruiken. Ondertussen vertelt Jos van Oord op een bijzondere locatie in het land het oude, bekende kerstverhaal op een nieuwe manier.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Licht in Lelystad

Bonita Klinge is dirigent van een uniek koor in Lelystad, bestaande uit vrijwilligers en gasten met een 'rugzakje' van de Stichting IDO Lelystad. Met inloophuizen, winkeltjes en allerlei verbindende activiteiten is deze stichting namens acht kerken aanwezig in de stad. Het koor heeft een speciaal plekje in Bonita's hart. 'Ze hebben mij geduld geleerd en ik ben van de mensen gaan houden.' Joanne Bijleveld is aanwezig bij de koorrepetitie en ervaart hoe dit een plek is van licht voor de stad.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De Kerktelefoon

Jan Gerkema is al veertig jaar betrokken bij de kerktelefoon in Den Helder. Hij zorgt ervoor dat mensen die niet meer in staat zijn de kerk te bezoeken, vanuit huis mee kunnen luisteren naar de dienst. Maar dat is niet het enige. Samen met zijn vrouw Corrie maakt hij een wekelijks muziekprogramma. Corrie kiest de liederen uit en is de presentatrice. Dit doen ze vanuit een kleine ruimte in de kerk die gekscherend 'de bezemkast' wordt genoemd. Jos van Oord volgt het echtpaar tijdens het voorbereiden van een nieuwe uitzending.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Airbornepelgrimage

De kerk in Oosterbeek bestaat dit jaar 150 jaar. Maar in plaats van een feestje met alleen kerkleden te vieren, besluit predikant Hette Domburg een pelgrimage te organiseren, want mensen zoeken bezinning allang niet meer alleen in de kerk. De pelgrimage gaat over de route van de bekende Airbornewandeling, die jaarlijks duizenden wandelaars trekt. Joanne sluit zich aan bij de wandelaars, die inmiddels al dertig kilometer in de benen hebben en ontdekt wat vrijheid voor hen betekent en hoe ze de pelgrimage ervaren.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Aart van Beek

Een inspirerend verhaal uit de Protestantse Kerk. Joanne Bijleveld en Jos van Oord ontmoeten gedreven mensen die hun geloof op aansprekende wijze concreet maken. Hartverwarmende verhalen van geloof, hoop en liefde uit het hele land.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Paméla Verweij

Op zondag 24 november worden in veel protestante kerken de mensen herdacht die het afgelopen kerkelijk jaar zijn overleden. In Met hart en ziel doen we dat in het klein door de verhalen te vertellen van een aantal mensen die een geliefde verloren zijn. Jos van Oord ontmoet Ton Verweij. Ton is 35 jaar getrouwd met Paméla als hij merkt dat ze langzaamaan begint te veranderen. Na onderzoek blijkt dat Paméla vroege dementie heeft. Voor Ton en zijn kinderen een grote schok. Ze zijn hun vrouw en moeder al kwijt voordat ze is overleden. Paméla gaat hard achteruit en blijkt naast dementie ook ALS te hebben. Ton besluit om haar thuis te blijven verzorgen, maar weet dat hij dat niet alleen kan. Door hulp van leden van zijn kerk lukt het hem om Paméla tot het einde toe thuis te houden.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Gijs van Zoeren

Op zondag 24 november worden in veel protestante kerken de mensen herdacht die het afgelopen kerkelijk jaar zijn overleden. In Met hart en ziel doen we dat in het klein door de verhalen te vertellen van een aantal mensen die een geliefde verloren zijn. Jos van Oord ontmoet Marjan Niebeek. Twintig jaar geleden ontmoet ze weduwnaar Gijs van Zoeren. Ze vindt het spannend om de keus te maken om definitief met hem verder te gaan. Als ze die keus heeft gemaakt gaan ze samen naar een Kerstnachtdienst. Gijs wordt geraakt door de voorganger die op dat moment spreekt, ds. Steenwijk. Ze worden vrienden en vanaf dat moment gaat Gijs wekelijks met Marjan mee naar de kerk. Als Gijs kanker krijgt speelt ds. Steenwijk een belangrijke rol in de laatste weken van Gijs op aarde.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De vermiste Anja Schaap

Op zondag 24 november worden in veel protestante kerken de mensen herdacht die het afgelopen kerkelijk jaar zijn overleden. In Met hart en ziel doen we dat in het klein door de verhalen te vertellen van een aantal mensen die een geliefde verloren hebben. Jos van Oord ontmoet Jacolien Schaap, de zus van de vermiste Anja Schaap uit Katwijk. Afgelopen voorjaar verdween Anja onverwacht en werd drie weken later gevonden in de Noordzee. Jacolien vertelt wat deze moeilijke periode voor haar heeft betekend, hoe ze steun en kracht haalde uit haar geloof en welke bijzondere rol haar kerk daarbij vervulde.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Dankbaar op de zorgboerderij

Waar ben jij dankbaar voor? Elk jaar staan veel christenen van protestante kerken op de eerste woensdag van november stil bij hun dankbaarheid voor de oogst van het afgelopen jaar. Tegenwoordig staan we zo ver van de natuur af dat het de vraag is of we nog wel weten waar we dankbaar voor zijn. Jos van Oord schuift aan bij het ontbijt en de dagopening van zorgboerderij De Lingehof in Rhenoy. Hier wonen en werken jongeren met een beperking. Zij zetten zich in voor de verzorging van de 2700 geiten die het bedrijf rijk is, of maken mooie producten in de houtwerkplaats. Elke zondag gaan ze samen naar de kerk. Hun werkdagen starten ze met een gezamenlijk ontbijt en een dagopening. Vandaag staan ze, speciaal voor Dankdag, in de vroege ochtend stil bij waar zij dankbaar voor zijn.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Een koffer met inhoud

Geloofsopvoeding: voor ouders kan het een hele opgave zijn. Naar de kerk gaan is minder vanzelfsprekend en het dagelijks leven is al druk genoeg. Hoe breng je kinderen dan nog christelijke normen en waarden bij? Ds. Anne ter Schuur heeft er iets op gevonden. Zij leent een geloofskoffer uit aan gezinnen in Waddinxveen. Joanne gaat met haar mee om te zien hoe het Anne lukt om de kerk dichter bij huis te halen in de vorm van een koffer.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De kracht van Nijkleaster

In Jorwerd, Friesland, geeft ds. Hinne Wagenaar met Nijkleaster vorm aan een nieuwe manier van 'klooster' zijn. In plaats van één geloof, staan rust, inspiratie en bezinning hier centraal. Al zeven jaar volgen bezoekers wekelijks dezelfde liturgie in de Sint-Radboudkerk, waarin stilte afwisselt met tekst en muziek. Daarna wandelen ze in bezinning door het dorp en de omgeving. Jos loopt vandaag een stukje met ze op en probeert te ontdekken wat de waarde van dit 'klooster' is, en hoe Hinne dat in de toekomst verder vorm wil gaan geven.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Verhalen van de straat

Welke verhalen hebben de inwoners van Heerenveen elkaar te vertellen en wat wensen ze elkaar toe? Op de markt in het centrum van de stad heeft de lokale protestantse gemeente een boek van meer dan twee meter hoog neergezet. Iedereen mag daar zijn of haar verhaal en wens opschrijven. Anne-Meta Kobes, predikant van deze gemeente, zoekt op deze manier verbinding met de mensen die de drempel van de kerk vaak te hoog vinden om over te gaan, want 'God is betrokken op iedereen, en die betrokkenheid kunnen wij als mensen aan elkaar doorgeven'.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Israëlzondag - Over het boek dat ons verbindt

Wat leren we van de Bijbel? Dat we elkaar niet de tent uit moeten vechten, maar zoeken naar wat ons met elkaar verbindt. Ad van Nieuwpoort neemt ons in deze aflevering, die speciaal is opgenomen voor de Israëlzondag, in Elburg mee naar het rijke, joodse verleden en legt uit hoe joden en christenen meer met elkaar verbonden zijn dan we weleens denken. Samen met presentatrice Joanne Bijleveld bezoekt hij de sjoel, de oude synagoge van Elburg. Vroeger had dit Gelderse stadje een joodse gemeenschap, tegenwoordig is de synagoge een museum geworden. In het museum leest Ad voor uit de Torarol, maar gaat ook de Bijbel die op de kansel van de Grote Kerk ligt open. En ondertussen wandelen Joanne en Ad door de mooie oude straatjes van dit bijzondere stadje.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Syrische Sara in Zwolle

Een Syrische hulpverleenster en een Repair café, een niet alledaagse combinatie. Joanne ontdekt wat het verband is tussen deze twee. Maar ze start in Zwolle aan de ontbijttafel bij Hanneke Buurman. Zij zet zich met haar kerk in voor de wederopbouw van kerken in Syrië. Vandaag is het Open Monumentendag en die kans grijpen ze aan om geld in te zamelen voor dit bijzondere doel.