True
Geloof.TV - TV kijken via internet, de beste Geloof tv-programma's bij elkaar! Nederland.FM   Nederland.TV   Contact   Privacy & Cookies  

Met hart en ziel - Alle afleveringen
Met hart en ziel
Met hart en ziel: Dominee onder water

Hij heeft een klein dorpje onder zijn hoede, zegt geestelijk verzorger Stefan Dijkhuizen over zijn werk bij de Onderzeedienst. 'Het is een bijzondere wereld. Je zit zo dicht op elkaar dat je weinig tot niets voor elkaar kunt verbergen. Je moet dus praten over wat je dwars zit.' Hoe belangrijk het werk van Stefan is, ontdekt Joanne Bijleveld als ze in een van de onderzeeërs het gesprek met de matrozen van de Onderzeedienst aangaat.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Ik vergeet je niet (2/2)

Een witte telefooncel staat aan het water, in het dorpje Vreeland. Zo nu en dan gaat er iemand de telefooncel binnen om daar nog één keer iets te zeggen tegen een overleden dierbare. In twee speciale uitzendingen leven we toe naar Eeuwigheidszondag, de dag waarop in veel kerken overledenen worden herdacht en verhalen worden verteld over dierbaren die ons zijn ontvallen. We horen het verhaal van Georgine, die haar man afgelopen september verloor door een hersenbloeding. Doordat hij in coma lag, heeft ze geen afscheid kunnen nemen en dat doet nog steeds pijn.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Ik vergeet je niet (1/2)

Een witte telefooncel staat aan het water, in het dorpje Vreeland. Zo nu en dan gaat er iemand de telefooncel binnen om daar nog één keer iets te zeggen tegen een overleden dierbare. In twee speciale uitzendingen leven we toe naar Eeuwigheidszondag, de dag waarop in veel kerken overledenen worden herdacht en verhalen worden verteld over dierbaren die ons zijn ontvallen. Zo horen we het verhaal van Sylvia Kuperus, wier moeder Nel op 90-jarige leeftijd tijdens de strenge lockdown van de eerste coronagolf overleed. Sylvia heeft haar moeder al een maand niet kunnen zien als ze hoort dat ze overleden is. Het niet afscheid kunnen nemen valt haar en haar vader zwaar. Maar het afscheid in de kerk waar Nel al jaren betrokken is, is zeer intiem en biedt troost, ondanks het feit dat er maar weinig mensen aanwezig kunnen zijn. Juist door de kleine setting hebben ze het wellicht intenser kunnen beleven. De dienst werd geleid door ds. Job de Bruijn, die zelf liederen van troost heeft gecomponeerd in deze tijd van corona. In deze uitzending horen we het lied 'God zal met je meegaan', uitgevoerd door een klein koortje in de kerk van Vreeland.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Samen leven doe je niet alleen

'Samen leven doe je niet alleen', zegt de Protestantse Kerk Nederland. Omdat ze geloven in delen, dichtbij en ver weg, ondersteunen ze verschillende bijzondere projecten in Nederland. Joanne Bijleveld gaat op bezoek bij twee van deze projecten. Eén daarvan is StekUp een project dat onlangs nog de 'Jongerenprijs Kerk en Wereld' won. Deze sociale coöperatie in Nieuwegein ondersteunt migranten om ondernemer te worden. Zo mag Sameer gebruik maken van een professionele keuken in de kringloopwinkel van StekUp en is hij daar druk bezig zijn eigen bedrijf op te starten.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Knabbelen en babbelen

'Ik wil dat iedereen zich gezien voelt. God houdt van mij en ik wil andere mensen laten weten dat God ook van hen houdt, dat iedereen belangrijk is', zegt Greet Kloosterman. Een paar keer per maand trekt een rode tractor, een 'babbelwagen', gevolgd door een 'knabbelwagen' door de straten van Zwolle. Presentator Jos van Oord neemt een kijkje bij vrijwilligers Kees en Greet Kloosterman van de Protestantse Sionskerk Berkum en Zwolle-Noord, die zich inzetten voor bewoners aan de Dollard in Zwolle. Met een pannenkoek en een luisterend oor hopen ze buurtbewoners in lastige situaties verder te helpen. 'Kinderen stormen altijd op onze pannenkoeken af en dat maakt dat hun ouders daarna ook komen. Zo bereiken we de buurt.'



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Met je knuffel naar de kerk

'Hier kunnen kinderen zichzelf zijn, ze mogen gewoon kletsen als ze willen of een beetje heen en weer lopen.' Het zijn de woorden van predikant Marloes van Doorne van de Protestantse Maranatha Kerk in 't Harde. Zo'n vijf jaar geleden ontstond het idee voor een Mini-Kerk, een zondagmiddagdienst voor kinderen tot zes jaar. Predikant Marloes neemt samen met teddybeer Dominee Mini de kinderen op speelse wijze mee in het verhaal van De Ark van Noach. Trouwe Mini-kerkgangers Michail en Alise zien de Mini-diensten als een aanvulling op hun geloofsopvoeding. Hun dochtertje Sophie kan haast niet wachten en vraagt heel de zondag: 'Gaan we nu naar Dominee Mini?'



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Zorg voor de ziel

'Ik loop niet de hele dag met een bijbel onder mijn arm door het ziekenhuis, maar ik probeer tijdens korte ontmoetingen met patiënten te ontdekken wat de bron is van waaruit ze leven. Samen zoeken we van daaruit naar een manier om met de situatie om te gaan', vertelt Gert Toes. Hij is geestelijk verzorger in het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn. Samen met zijn collega's speelt hij een bijzondere rol in de levens van de patiënten die in dit ziekenhuis verblijven. Siem Knol is na meer dan drie jaar nog steeds onder de indruk van de aandacht en zorg die hij van Gert kreeg tijdens een moeilijke periode in zijn leven.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Van draaiende wielen naar draaiende kerk

'Zoals een bloem zich naar het licht toedraait, draai ik me in de richting van het licht van God'. Een zin uit een kerklied die oud-predikant Pieter ter Veen als symbool van zijn nieuwe kerk ziet. Voorheen timmerde Pieter ter Veen in de wijk Almere Poort in Almere aan de weg met zijn kerk op wielen, een omgebouwde SRV-wagen die als kerk fungeert. Toen hij tien jaar geleden met zijn vrouw in Almere Poort kwam wonen, was er namelijk geen kerk te bekennen. Nu timmert hij in dezelfde wijk met behulp van vrijwilligers aan zijn tiny church, een klein kerkgebouw dat straks met de zon mee kan draaien, het licht van God tegemoet. Zo hoopt hij de bewoners van Almere Poort ook in de koude winterdagen te kunnen helpen met hun vraag naar de zin van het bestaan.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Van schuilkerk naar doopdienst

Voor Faïda en Eshran en hun twee kinderen uit Iran is het een feestelijke dag. Anderhalf jaar geleden ontvluchtten ze Iran omdat ze daar niet vrijuit konden geloven. Nu laten ze zich in de Protestantse Gemeente Roermond dopen. Moesten ze in Iran op hun woorden letten, hier hoeft dat niet en dat maakt dat ze niet uitgepraat raken over hun geloof. Dat ze dat tegenwoordig bijna vlekkeloos in het Nederlands kunnen, komt door Luit Wever. Hij geeft ze Nederlandse les en vindt het prachtig om te zien wat die geloofsvrijheid met hen doet.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Door de ogen van de vlogger

De kerk statig en saai? Dat beeld moet van tafel, vindt de 23-jarige vlogger Jesse Buitenhuis uit Nijkerk. We zien hoe hij dat met zijn vlogs, filmpjes uit zijn dagelijks leven, voor elkaar probeert te boksen. Jesse, ook wel 'Hét gezicht van de kerk' genoemd, vlogt voor de Gereformeerde Kruiskerk om jongeren te enthousiasmeren voor de kerk. Naast vlogs over wat zich in zijn kerk afspeelt, snijdt Jesse ook het onderwerp geloof in algemene zin aan. Hij hoopt daarmee zijn volgers te inspireren. Zo groot als vlogger Enzo Knol hoeft hij niet te worden, maar een andere ambitie voor de toekomst heeft hij wèl.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Kerk tussen de koeien - een alternatieve hoopvolle kerkdienst in coronatijd

Na een lange tijd van online samenkomen gaat een deel van de kerken in Nederland weer open. Helaas is nog lang niet iedereen op zondag welkom in de kerkgebouwen. En, het grootste gemis voor veel mensen, er mag niet gezongen worden. De Hervormde Gemeente in Barneveld heeft hier een creatieve oplossing voor gevonden. Midden in een weiland komen elke zondag honderden mensen bij elkaar om samen kerk te zijn en samen te zingen. Jos van Oord neemt een kijkje en ontmoet hier Ans Vos, één van de vele enthousiaste vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten voor deze nieuwe manier van kerk-zijn.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Bouw de kerk in Syrië weer op (2/2)

Bouw de kerk in Syrië weer op. Met dit motto houden protestantse kerken in september inzamelingsacties door heel Nederland. Met hart en ziel doet uitgebreid verslag van de ontwikkelingen in Nederland én Syrië. Maar hoe gaat het nu eigenlijk met de christelijke gemeenschap in het door oorlog verscheurde land?



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Bouw de kerk in Syrië weer op (1/2)

Bouw de kerk in Syrië weer op. Met dit motto houden protestantse kerken in september inzamelingsacties door heel Nederland. Met hart en ziel doet uitgebreid verslag van de ontwikkelingen in Nederland én Syrië. Hoe gaat het nu eigenlijk met de christelijke gemeenschap in het door oorlog verscheurde land?



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De Ethiopische kamerling - Heb jij je ooit een vreemdeling gevoeld?

Een meditatie door dominee Marleen Blootens uit Rotterdam over het verhaal van de Ethiopische kamerling (Handelingen 8 uit de Bijbel). Thema: Heb jij je ooit een vreemdeling gevoeld? Marleen: 'Het pijnlijke van dit verhaal is dat de kamerling naar Jeruzalem komt om te bidden, maar dat hij de tempel niet in mag. Maar voor God is het geen probleem als je niet aan de norm van de groep voldoet. God heeft al gevonden wie Hem zoeken. Onze normen zijn geen muren voor de Geest van Christus. Die Geest fluistert ons in dat we welkom zijn bij God. Die Geest draagt ons naar huis.'



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Saulus - Wat is er nodig om jou op een ander spoor te krijgen?

Meditatie door dominee Rolinka Klein Kranenburg uit Amersfoort over het verhaal van Saulus, die Paulus wordt (Handelingen 9 uit de Bijbel). Rolinka: 'Het gaat wat mij betreft hier over iemand (Paulus) die obsessief in zijn eigen overtuiging gelooft. Uit angst dat het wellicht weleens niet waar zou zijn. En sterker nog, uit angst dat er wellicht een ándere weg, waarheid zo je wilt, is. Zo ziende blind als hij begint, zo blind wordt hij, wanneer een stem van een andere orde tot hem doordringt en hem raakt op de plek waar de obsessie en de angst samenvallen.'



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Ananias en Safira

Een meditatie door dominee René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, over het verhaal van Ananias en Safira (Handelingen 5, 1-11). We horen het verhaal van Ananias en Saffira, een echtpaar dat lid was van de eerste christelijke kerk in Jeruzalem. Zij lijken heel vroom, maar leven een dubbelleven. Een dubbelleven is dodelijk. Oprechtheid is bevrijdend. Ter afsluiting van de uitzending zingt Anneke van Giersbergen het nummer 'Straks bijeen', speciaal geschreven voor het terugkomen in de kerk na de onzekere tijd van corona (oorspronkelijk een Engels nummer, vertaald door Gert Landman).



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Lydia, de eerste Europese christen

Een meditatie door dominee René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland over het verhaal van Lydia, de eerste Europese christen (Handelingen 16, 14-15). Ter afsluiting van de uitzending zingt Yosina Roemajauw het nummer 'Op U alleen, mijn licht, mijn kracht' uit het Liedboek voor de Kerken.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De filosoof op het plein in Korinthe

Een meditatie door dominee Rolinka Klein Kranenburg uit Amersfoort over het verhaal van de ontmoeting van Paulus met de filosoof op het plein in Korinthe (Handelingen 17, 17-29). Ter afsluiting van de uitzending zingt Karin Bloemen het nummer 'Zoek de wegen van de wijsheid' uit het Liedboek voor de Kerken.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Barnabas

Een meditatie door dominee Marleen Blootens uit Rotterdam-Overschie over het verhaal van de vriendschap tussen Paulus en Barnabas uit Handelingen 15. Als mensen in de kerk verschillende wegen gaan, kan dat grote conflicten opleveren. De moeder van Tim besloot haar zoon de ruimte te geven om zijn eigen weg te kiezen. Maar wat nou als dat een andere weg blijkt te zijn dan die van haarzelf? Wat blijft er van je gedeelde passie als je ieder een eigen weg gaat? Ter afsluiting van de uitzending zingt Elske DeWall het nummer 'Wij zagen hoe het spoor van God' uit het Liedboek van de kerken.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Ananias - wanneer ben je buiten je comfortzone gestapt?

Een meditatie door dominee Rolinka Klein Kranenburg uit Amersfoort over het verhaal van de ontmoeting tussen Paulus en Ananias (Handelingen 9: 10-18).



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Timoteüs - Welke ruimte krijg jij?

Een meditatie door scriba van de Protestantse Kerk, René de Reuver, over Timoteüs, een jongeman, geboren in de eerste eeuw van onze jaartelling in Lystre, een klein plaatsje in het huidige Turkije. Hij wordt gescout door Paulus, die hem meeneemt op zijn zendingsreizen door Turkije en Griekenand. Zo wordt Timoteüs Paulus' steun en toeverlaat. Prachtig, gezien en gewaardeerd worden, maar welke ruimte kreeg Timoteüs om te zijn wie hij was? Leona Philippo zingt aan het eind van de uitzending 'Voor ieder van ons een plaats aan de tafel', een lied uit het Liedboek 2013.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De Ethiopische kamerling - Heb jij je ooit een vreemdeling gevoeld?

Een meditatie door dominee Marleen Blootens uit Rotterdam over het verhaal van de Ethiopische kamerling (Handelingen 8 uit de Bijbel). Thema: Heb jij je ooit een vreemdeling gevoeld? Marleen: 'Het pijnlijke van dit verhaal is dat de kamerling naar Jeruzalem komt om te bidden, maar dat hij de tempel niet in mag. Maar voor God is het geen probleem als je niet aan de norm van de groep voldoet. God heeft al gevonden wie Hem zoeken. Onze normen zijn geen muren voor de Geest van Christus. Die Geest fluistert ons in dat we welkom zijn bij God. Die Geest draagt ons naar huis.'



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Saulus - wat is nodig om jou op een ander spoor te krijgen?

Een meditatie door dominee Rolinka Klein Kranenburg uit Amersfoort over het verhaal van Saulus, die Paulus wordt (Handelingen 9 uit de Bijbel). Rolinka: 'Het gaat wat mij betreft hier over iemand (Paulus) die obsessief in zijn eigen overtuiging gelooft. Uit angst dat het wellicht wel eens niet waar zou zijn. En sterker nog, uit angst dat er wellicht een ándere weg, waarheid zo je wilt, is. Zo ziende blind als hij begint, zo blind wordt hij, wanneer een stem van een andere orde tot hem doordringt en hem raakt op de plek waar de obsessie en de angst samenvallen.'



Met hart en ziel
Met hart en ziel

Elke eerste zondag van de maand worden er bij het Detentiecentrum in Zeist bloemen in de hekken gestoken. Al veertien jaar lang komen hier mensen samen om aandacht te vragen voor het lot van de gezinnen zonder verblijfsvergunning, die hier vastgezet worden. Er wordt bij de hekken gezongen en gebeden en met een megafoon worden namen geroepen. Op deze manier willen ze de mensen die binnen zitten laten weten dat ze niet vergeten worden. Jos van Oord ontmoet Tetske Haalboom, diaken in de Protestantse kerk in Zeist en een van de initiatiefnemers. Al veertien jaar lang staat ze bij het hek. Ze blijft hiermee doorgaan totdat er niemand meer wordt vastgezet.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Op weg naar Pinksteren

Het is Pinksteren, het feest van de Geest, een luidruchtig en uitbundig feest: de leerlingen van Jezus beginnen zich te roeren, ze houden zich niet stil. Er is het geluid van de wind, er is beweging, dynamiek. De hele stad dromt samen, kijkt ervan op. Pinksteren is het feest van de inspiratie en bezieling. Ds. René de Reuver houdt een meditatie en zangeres Francis van Broekhuizen zingt Wat altijd is geweest, een nummer uit het Liedboek.



Met hart en ziel
Met hart en ziel op weg naar Pinksteren, wachten

Wachten: het is een opgave. In de lange rij voor de kassa, wachten op versoepeling van de coronamaatregelen, asielzoekers op de behandeling van hun zaak. Wachten vraagt om taai geduld, volharding. Hoe houd je het vol, zonder op te geven? In de Bijbel wordt ook veel gewacht. Dat wachten is nooit passief. Heeft altijd iets van verlangen, van uitzien naar. Zoals een zwangere vrouw uitziet naar de geboorte van haar kind. Ds. René de Reuver preekt over Wachten en Verwachting. Waar wachten mensen in Nederland op, we zien het in een reportage en we horen het lied Longing for light, we wait in darkness, een lied uit het Liedboek, gezongen door Petra Berger.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Op weg naar Pinksteren

Het is een vreemde tijd, vol onzekerheid, zorg en verdriet. Maar er gebeuren ook mooie dingen: mensen kijken meer naar elkaar om, ook vanuit de kerken. Zoals Cruijff zei: 'Elk nadeel heb z'n voordeel.' Er gebeuren juist nu ook mooie dingen waar we dankbaar voor zijn. Waar word jij blij van? Welke zegeningen tel jij, juist in deze tijd? Daarover gaat deze week de meditatie van ds. René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk. Daarnaast zien we verhalen over dankbaarheid vanuit het land.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Op weg naar Pinksteren

We leven in vrijheid. Al 75 jaar! Afgelopen dinsdag, 5 mei, hebben we dat gevierd. We hadden ons deze Bevrijdingsdag wel wat anders voorgesteld: met massale en uitbundige bevrijdingsfeesten, festivals en concerten. Dat was niet mogelijk. We moesten 4 en 5 mei thuis vieren. Misschien wel alleen. Dat doet ons meer dan ooit beseffen hoe kostbaar en kwetsbaar vrijheid is.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: De viool van Alex Polak, Diepenheim

Ter gelegenheid van 75 jaar Bevrijding zou in de Johanneskerk van Diepenheim een bijzondere viering plaatsvinden. De dertienjarige Florine Braakman zou de viool van de joodse Alex Polak bespelen, maar vanwege corona is de viering afgelast. Toch bezoekt Joanne Bijleveld het kleine Overijsselse dorpje, want dit verhaal moet verteld worden. Wie was Alex Polak en hoe is zijn viool bij Florine terechtgekomen? Welke rol spelen de Johanneskerk en toenmalige dominee Landstra ten tijde van de oorlog? Waarom vindt de huidige dominee Ary Braakman het belangrijk de gebeurtenissen van 75 jaar geleden in zijn gemeente te herdenken? Op de joodste begraafplaats vertelt Herman Haan van de Historische Vereniging Old Deep'n' over de joodse families die na de oorlog niet naar Diepenheim terugkeerden. En Florine speelt, in een lege kerk, alsnog op de viool.



Met hart en ziel
Met hart en ziel: Op weg naar Pinksteren

Angst: wie kent het niet? Het leven is kwetsbaar. We zijn broze mensen. We beseffen dat in deze tijd meer dan ooit. Het virus kan ons allemaal treffen, het maakt geen onderscheid. Dominee René de Reuver spreekt een meditatie uit over Waar laat je je angst? En hoe vat je moed? Daarnaast zien we verhalen uit het land van geestelijk verzorgers, van mensen die corona hebben gehad en van bewoners van een verzorgingshuis. De aflevering wordt afgesloten met het zingen van een lied. Deze keer zangeres Berget Lewis met Nobody knows the trouble I've seen uit het Liedboek.