True
Geloof.TV - TV kijken via internet, de beste Geloof tv-programma's bij elkaar! Nederland.FM   Nederland.TV   Contact   Cookie Verklaring  
Geloof.TV

De kapel - Alle afleveringen

De kapel

De Kapel: Neem Mijn juk op

Ds. Van der Veer spreekt over een tekst van de profeet Jeremia. Mensen zijn geneigd om lasten door te schuiven naar een ander. Maar God draagt Jeremia op een juk te maken en dat op zich te nemen. Gelovigen hebben het echt niet altijd makkelijker dan ongelovigen. Maar er is wel een enorm verschil: als gelovigen hoeven we het juk niet alleen te dragen. Jezus draagt het namelijk met ons mee.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: God Zelf gaat het doen

Soms geef je dingen uit handen, waarvan je later denkt: had ik het maar zelf gedaan. Dan was het vast beter, sneller of mooier gegaan. Jurjen ten Brinke vertelt dat God dat gevoel ook kent. Hij investeert voortdurend in ons leven. Hij laat ons in vrijheid reageren, maar of het daar nou beter van wordt? In het Bijbelboek Jesaja komen we een verhaal tegen waarbij God zichzelf vergelijkt met een wijngaardenier die een wijngaard heeft aangelegd. Hij heeft alle randvoorwaarden vervuld om een mooie oogst te mogen verwachten, maar de wijngaard levert niets dan teleurstelling op. En dan geeft God het op, of toch niet?

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Bij de bron word je een bron

Herken je dat gevoel dat je je na een feest moe en alleen voelt? Ds. Bottenbley vertelt over dit bedrukte gevoel. Dat gevoel dat er voortdurend een beroep op je wordt gedaan terwijl je je leeg voelt. Zo leeg als een opgedroogde bron. Maar dan is daar Jezus die zegt: 'Heb je dorst? Kom naar mij en drink.' Wat er ook speelt in je leven, Jezus weet er wel raad mee. Hij is de bron die je leegte zal vullen.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Ik zal je louteren, maar niet als zilver

Wat doet een zilversmid als hij een mooi zilveren sieraad wil maken? Hij verhit het zilver tot hij zich erin kan spiegelen. Op die manier verdwijnen alle oneffenheden en alle verontreiniging. Zo wordt het zilver zuiver. De Bijbel leert ons dat God op een vergelijkbare manier met ons als mensen omgaat. Soms legt Hij ons het vuur na aan de schenen. Heb je daar weleens aan gedacht in perioden dat het leven moeilijk was?

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: 500 jaar reformatie

Het leven was vijfhonderd jaar geleden heel anders. Het was hard en zwaar en werd gedomineerd door angst. Angst voor de hel, angst voor het oordeel en angst voor een onbekende God over wie werd gesproken in een taal die niemand verstond. Dat kon zo niet doorgaan, temeer omdat de Bijbel over God spreekt als de bron van liefde, die de vrees uitdrijft. Liefde en angst kunnen niet naast elkaar bestaan, want liefde verdrijft de angst. Ook de angsten die het leven van nu domineren. De angst om je baan kwijt te raken, de angst voor wie vreemd en onbekend is. Die angst verdwijnt als God dichtbij komt.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Gods antwoord als alles tegenzit

De wet van Murphy noemen ze het: van die dagen, dat alles wat fout kan gaan, ook fout gaat. Zoiets lezen we in de Bijbel ook bij Job. Een man die God diende en rijk is en daarom door de duivel op de proef wordt gesteld. Alles raakt hij kwijt, zodat zijn beste vrienden zich ook hardop gaan afvragen: 'Wat heb jij verkeerd gedaan Job, dat God je zo hard straft?' Zo ver kan het dus komen in het leven van een gelovig mens, dat hij zijn eigen geboortedag vervloekt. Dan reageert God niet door dingen uit te leggen, maar door Zichzelf aan Job bekend te maken. En blijkbaar is dat genoeg voor Job.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: De knop om

Micha Zondag, de dag waarop christenen wereldwijd stilstaan bij de schepping en rechtvaardigheid. Recent waren in het journaal beelden te zien van gaten die in de aarde vielen doordat de permafrost in het hoge noorden ontdooit. We zien beelden van vernietigende orkanen en moeten met schrik constateren dat die mede het gevolg zijn van hoe wij met Gods schepping omgaan. Miljoenen mensen hebben te lijden onder klimaatverandering, maar iedereen gaat door alsof er niets aan de hand is. In de Bijbel lezen we dat we de aarde in bruikleen hebben, dat de aarde God toebehoort. Juist als kinderen van God zouden we er dus op een andere manier mee om moeten gaan.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Zwijgen en zwijgen is twee

Zwijgen kan op twee manieren: hard en dodelijk of genadig en genezend. In die laatste vorm is God heel goed. Hij zwijgt in Zijn liefde. God hoeft niet per se het laatste woord te hebben, ook niet als jij weer eens de fout ingaat. Hij hoeft daar niet het Zijne over te zeggen, maar zwijgt soms in Zijn liefde. Hij hoeft jouw fouten niet breed uit te meten, niet het hoogste woord erover voeren. Hij zwijgt het kwade in ons leven dood. Door het niet meer op te halen.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Heerlijke druiven en een bijzonder glas wijn

Trailers, je kent ze wel, van die korte, vaak spannende filmpjes die in het kort aangeven hoe straks de complete film gaat worden. Een voorproefje. Wist je dat de Bijbel dat fenomeen ook al kent? Gedurende onze levens laat God ons voorproefjes zien door Zijn Geest, Zijn Woord en Zijn geloften. Hoe precies? Daar vertelt ds. Arie van der Veer graag verder over.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Rust

'Soms verlang ik naar iets meer rust in mijn leven. Verlang ik naar stilte. Naar niets hoeven te doen', vertelt Mirjam Kollenstaart. Soms schreeuwen de onrust en de onvrede zo hard om aandacht in ons hart en hoofd, dat rust en vrede verder weg lijken dan ooit. Herken je dat? Weet dan dat je bij God mag komen voor ontspanning. Dan zal er vrede in je hart komen en komt er ruimte om verder te gaan.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Wat doen we met Gods schepping?

Waarom iets aantrekken van de vervuiling van de aarde als God straks toch alles nieuw maakt? Predikant Jasper Klapwijk snapt deze vraag, maar vindt de redenering toch een beetje vreemd. Dat zouden we nooit zeggen als het gaat over liefhebben, over vechten tegen de zonde en over heiliging. Waarom dan wel als het gaat om het omgaan met de schepping? Hij vertelt waarom wij christenen ons juist zouden moeten inzetten voor Gods schepping.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Je mag papa tegen Hem zeggen

In Israël hoor je kinderen Abba, papa, roepen, wanneer ze op straat spelen en even zijn aandacht nodig hebben. Wat is het mooi, dat de Here Jezus ons ook heeft geleerd om Abba Vader of Papa tegen God te zeggen. Zoals in dat prachtige gebed dat Jezus ons heeft geleerd: het Onze Vader. Maar om hem Vader te kunnen noemen, moet je wel uit Hem geboren zijn. Wedergeboren noemt de Bijbel dat.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Een belofte in het lijden

Het is schrijnend te bedenken hoeveel mensen onder terreur van regimes te lijden hebben. Het roept allerlei vragen op. Hoe ga je hiermee om?

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Lopen op het water

Het is misschien wel een van de bekendste verhalen in de Bijbel: Petrus die, op uitnodiging van de Here Jezus, uit de boot stapt en over het water loopt.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: God bepaalt je weg

Soms maken we plannen en hebben we dromen, maar loopt het toch anders in het leven. Dat overkwam ook ds. Bottenbley.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Nog niet...

De Here Jezus beloofde zijn discipelen dat hij hen niet zou achterlaten. Wanneer Hij de aarde zou verlaten tijdens Hemelvaart zou hij zorgen voor een andere trooster. Namelijk de Heilige Geest. Daardoor worden wij nog meer verbonden aan de Vader en de Zoon in de hemel. Ds. Orlando Bottenbley vertelt hoe wij de Heilige Geest mogen ontvangen.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Een absurd verhaal

Ds. Jasper Klapwijk neemt ons mee in een absurd verhaal. In Mattheüs vertelt Jezus de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard. De landheer deed iets wat niet redelijk voelt en toch had hij het recht.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: God ontmoeten

Ds. Arie van der Veer kwam op Facebook een bijzonder verhaal tegen van een man uit Irak. Hij was ter dood veroordeeld, maar niet bang om te sterven. Jezus had hem bezocht in zijn cel. Ds. Arie van der Veer deelt een meditatie over dit thema.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Een christen is een volgeling van Jezus

Ds. Orlando Bottenbley is christelijk opgevoed, zat op christelijke scholen en ging naar de kerk. Hij noemde zichzelf christen, maar kwam er pas later achter dat hij niet leefde als een volgeling van Jezus. Hij ervaart een verandering als God hem erop wijst dat hij zijn koers moet wijzigen. Ds. Orlando Bottenbley vertelt daar meer over.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Zegenen doe je knielend

Zegen betekent in de Bijbel niet zozeer dat het je in alles voor de wind gaat. Het is meer een belofte dat God je nabij zal zijn. Hoe het ook met je gaat. God zegent ons graag. Zijn verlangen om ons nabij te komen is groot. Daarover vertelt ds. Paul Visser.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Heer, geef ons meer geloof!

Soms maken omstandigheden het moeilijk om te geloven. We zouden dan meer geloof willen hebben.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: God is altijd bij ons!

Ds. Orlando Bottenbley vertelt in De Kapel over moeilijke fases in het leven.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Genadiger dan gedacht

Er staat in de Bijbel een gelijkenis over druivenplanten, wijnranken. God vergelijkt ons met ranken aan een wijnstok.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: De andere trooster

De discipelen hebben Jezus leren kennen als een trouwe vriend. Voordat hij naar de hemel ging, beloofde hij dat zijn volgelingen niet alleen zouden achterblijven. Hij beloofde de komst van de heilige Geest, de andere trooster.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Zoveel hoofden, zoveel zegen.

Er is een uitdrukking: “Zoveel hoofden, zoveel zinnen”. Dat betekent zoveel als hoe meer mensen bij elkaar, hoe meer de meningsverschillen toenemen.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Hereniging

Ds. Arie van der Veer vertelt over afscheid nemen en het verdriet en gemis die daarmee gepaard gaan. Maar als gelovige mag je ook vooruitkijken.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Ja, maar...

Ds. Klapwijk spreekt over het bekende verhaal van de barmhartige Samaritaan. Hij stelt daarbij de prangende vraag: Ben jij als die Samaritaan of als de priester en de Leviet?

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Groeien in genade

Evangelist Jurjen ten Brinke ontmoette Ali, een Iraanse vluchteling, in een asielzoekerscentrum. Ze werden vrienden en uiteindelijk bekeerde Ali zich tot het christelijke geloof.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Jezus is Koning

Hoe is het mogelijk dat Jezus wereldwijd nog steeds miljarden volgelingen heeft? Zelfs 2000 jaar na Zijn dood volgen veel mensen Jezus.

Deze uitzending bekijken

De kapel

De Kapel: Goede (?!) Vrijdag

De martelingen van Jezus voor hij stierf aan het kruis zijn onvoorstelbaar geweest. Verraden, vernederd, vermoord.

Deze uitzending bekijken






De website Nederland.TV maakt gebruik van cookies. Meer informatie daarover kun je vinden op onze Cookie Verklaring. Als je onze website wilt gebruiken, geef dan eenmalig toestemming voor het gebruik van cookies.